Jump to content

Formula 1 -kausi 2017


Recommended Posts

Loppuun vielä uutisia.

 

F1-STRATEGIARYHMÄ HYVÄKSYI HALO-TURVAKAAREN KAUDELLE 2018

 

cf84b288bc406c9c2b669f241e18b7be.png     Halo-konsepti Räikkösen autossa (lähde: Formula1.com)

 

Kenties kaikista eniten puheensorinaa ja väittelyä aiheuttanut sääntömullistus ajettiin osittain väkisin läpi F1-johtohenkilöiden toimesta. Kaikkien autojen tulee asentaa Halo-turvakaari kaudesta 2018 lähtien. Halo-turvakaaren tarkoitus on vähentää kuskin päähän kohdistuvaa vaaraa ja sitä kautta parantaa kuljettajien turvallisuutta autossa istuessa. Testausta ollaan tehty Halo-laitteelle vuodesta 2015 lähtien ja sen on todettu olevan paras vaihtoehto turvallisuuden lisäämiseen, jotta vältyttäisiin vakavilta loukkaantumisilta ja kuolematapauksilta tulevaisuudessa.

 

Mielipiteitä on monia asiaan liittyen, mutta itse olen Haloa vastaan. Ensinnäkin laite näyttää kamalalta, autoon kuulumattomalta osalta. Mielestäni F1-autojen, moottoriurheilun kuninkuussarjan, kuuluu näyttää aggressiiviselta ja nopeilta pedoilta. F1-sarjan toinen vetoava tekijä on kuljettajat ja Halo osittain estää katsojia näkemästä sankareitaan tositoimissa. 

 

Toinen argumentti Haloa vastaan on se fakta, että Halon turvallisuustekijät ovat kyseenalaisia. Kyllä, kuljettajan päätä kohdistuvat irronneet renkaat kimpoisivat Halon avulla suojaten kuljettajan päätä, mutta muilta esineiltä, kuten irronneilta jousilta ja muulta hiilikuitusälältä Halo ei välttämättä pysty kuljettajaa suojaamaan. Halo ei olisi myöskään kyennyt estämään viimeisimpiä kuolemantapauksia F1:ssä. Jules Bianchin vammat aiheutuivat radalle tuodusta traktorista ja törmäyksen voima olisi ollut aivan liikaa Halolle. Virtuaalinen turva-auto on parempi konsti estämään Bianchin kaltaisia epäonnisia tapauksia. Ayrton Sennan ja Ronald Ratzenbergerin kuolemat vuodelta 1994 olisivat tapahtuneet, vaikka Halo olisi ollut asennettuna. Henry Surteesin kuolema F1-alaluokassa johtui irronneesta renkaasta ja tässä tapauksessa Halo olisi todennäköisesti pelastanut hengen. Mutta. F1-autoissa on tietynlaiset köydet renkaiden ja jousituksen välillä, jotka estävät renkaiden irtoamisen isoimmissakin kolareissa. Eli turvaako Halo oikeasti kuljettajaa tarpeeksi oikeuttaakseen sen käytön?

 

En sano, että perinteitä tulisi vaalia turvallisuuden edessä, mutta loppujen lopulta kuljettajat ovat sarjan perustamisesta lähtien hyväksyneet F1-autoihin liittyvät vaaratekijät kun he laittavat kypärän päähän ja ajavat valtavilla nopeuksilla kilpailullisessa mielessä. 

 

No, joka tapauksessa päätöstä tuskin tullaan muuttamaan ennen ensi kauden alkua ja meidän F1-fanien täytyy tottua uudenlaisiin autoihin. Toivon vain, että F1-sarjan suosio ei entisestään lähde laskuun.

 

 

ROBERT KUBICAN IHMEPALUU ENTISTÄ LÄHEMPÄNÄ

 

9d9446dba3d29e925106b6d5c8e098f5.png  Robert Kubica Renaultin tallin uumenissa (lähde: Sky Sports)

 

Puolalaiskuski Robert Kubica suoritti onnistuneen testin Unkarin kisaviikonlopun yhteydessä kauden 2017 autolla. Hän ajoi 142 kierrosta Unkarin radan ympäri ja kellotti neljänneksi nopeimman ajan. Kubica, joka on viimeksi ajanut F1-autoa vuonna 2011, on tehnyt yhteistyössä Renaultin kanssa aikeenaan tehdä täysipainoisen comebackin sarjaan kuuden vuoden tauon ja vakavan oikean käden loukkaantumisen jälkeen.

 

Robert Kubicaa pidettiin aikanaan yhtä hyvänä, ellei jopa parempana lahjakkuutena F1-sarjaan kuin esimerkiksi Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel, kun hän ajoi ensimmäisiä kisojaan vuonna 2006. Hän saavutti vuonna 2008 ensimmäisen voittonsa Kanadassa ja johti hetken jopa maailmanmestaruustaistelua heikommalla BMW Sauberin autolla kuin kärkitalli Ferrarilla ja McLarenilla. Hän ajoi muutaman vuoden Renaultilla vuoteen 2011 saakka, kunnes vakava Italiassa tapahtunut rallikolari ennen kauden 2011 alkua päätti melkein F1-kuljettajan elämän. Hän kuitenkin selvisi hengissä, mutta hänen oikea käsi vaurioitui pahasti ja tänäkin päivänä Kubica ei kykene käyttämään oikeaa kättään kunnolla kääntääkseen F1-auton rattia. Kaikesta tästä huolimatta hän on osoittanut testeissä, että puolalaisen luontainen vauhti ei ole kadonnut kokonaan ja itse todella toivon näkeväni Kubican F1-auton ratissa täysipäiväisenä kuljettajana.

Link to post
Share on other sites
  • Vastaukset 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heipä hei Vihjeparatiisi, on aika kääntää katseet kohti maaliskuun lopussa alkavaa F1-kautta vuosimallia 2017 ja kokeilla onneamme F1-vedonlyönnin parissa. Ennen kuin menen asiaan, esittelen hiem

MERCEDES   AUTO: MERCEDES WO8 KULJETTAJAT: LEWIS HAMILTON JA VALTTERI BOTTAS              Ensimmäinen talli esittelyssä on viime vuosina F1-sarjaa dominoinut Me

FERRARI AUTO: SF70-H KULJETTAJAT: SEBASTIAN VETTEL JA KIMI RÄIKKÖNEN             Oma suosikkitallini, perinteitä pursuava italialaistalli Ferrari on tullut tähän kauteen

BELGIAN GP - ENNAKKO

 

6070e3dc1648cee6aff381be99347a72.png

 

Kuva: Formula 1- viralliset kotisivut - www.formula1.com

 

Formula 1-kausi jatkuu kesätauon jälkeen Euroopassa Belgian osakilpailulla. Span rata, josta monet kuljettajat pitävät, on perinteinen ja vanhanmallinen nopeavauhtinen rata. Kierros on yli 7 kilometrin pituinen, mikä tekee siitä pisimmän yksittäisen kierroksen F1-kalenterissa. Rata on kokenut pieniä muutoksia 2000-luvulla, mutta legendaarista Eau Rouge-mutkaa pidetään edelleen korkeassa arvossa kuljettajien ja fanien keskuudessa. Belgian osakilpailu on lähes joka vuosi tarjonnut mielenkiintoista katsottavaa ja kuuluu ehdottomasti omaan top 5-listaan.

 

Spa on tunnetusti Kimi Räikkösen lempirata, jossa suomalainen on voittanut jopa neljä kertaa uransa aikana - eniten nykykuljettajista. Etenkin 2004 ja 2009 voitot olivat selvä osoitus kuljettajan taidosta viedä autoa vaikealla ja nopealla radalla. Maailmanmestaruudesta taistelevat Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel ovat molemmat voittaneet kilpailun kahteen kertaan. Daniel Ricciardo ja Felipe Massa ovat myös voittaneet kilpailun kertaalleen. 

 

RÄIKKÖSELLÄ ISKUN PAIKKA LEMPIRADALLA JATKOSOPIMUKSEN VARMISTUTTUA

 

Kimi Räikkösen alkukausi oli varsin vaikea, mutta usein suomalaiskuski on pystynyt loppukaudesta parantamaan otteitaan. Räikkösen jatkosopimus Ferrarin tallissa julkistettiin juuri ennen Belgian osakilpailua, mikä auttaa keskittymään olennaiseen (vaikka Kimillä harvoin keskittymisessä ongelmaa on) ja ajamaan rennolla otteella loppukauden. Räikkösen täytyy alkaa päihittämään aika-ajoissa tallikaverinsa, jotta hän saisi mahdollisuuden näyttää tallille kykenevänsä voittamaan kisoja. Olisi hienoa nähdä Kimi korkeimmalla korokkeelle juuri Span kilpailussa ja uskon hänen mahdollisuuksiin. Ellei...

 

SADETTA LUVASSA VIIKONLOPULLE

 

Kuten hyvin usein Belgian kisaviikonlopuilla on tapana, sadetta on luvattu viikonlopulle ja vaihtelevat olosuhteet vallitsevat etenkin harjoituksissa. On vaikea ennustaa mikä sää tulee olemaan aika-ajoissa ja kisapäivänä, mutta vedonlyönnin kannalta täytyy tämä faktori ottaa huomioon.

Link to post
Share on other sites

Belgia Aika-Ajot (kohde sulkeutuu klo 12)

 

Alonso - Sainz | Sainz | 1,78

 

Belgian aika-ajoihin haetaan espanjalaisten välistä hegemoniataistelua, joka on tänään todennäköisesti Toro Rosson Sainzin heiniä. McLarenin Alonso tunnetusti ottaa autostaan kaikki irti ja pystyy hanskalla korjaamaan muutaman kymmenyksen nimiinsä, mutta McLarenin Honda-moottori jää auttamattomasti jälkeen pitkillä suorilla, joita Span rata sisältää. Sainz on myös hyvällä päälle sattuessa erinomainen aika-ajokuski ja hän on ollut molemmissa harjoituksissa hyvässä vauhdissa, päihittäen tallikaverinsa sekä Alonson perjantain kahdessa harjoitusosiossa. Sadetta ei pitäisi nähdä aika-ajoissa, mikä korostaa auton suorituskykyä ja Toro Rossolla on tässä etu, joten kohde kelpaa lapulle. 

Link to post
Share on other sites
On 26.8.2017 at 11.27, vormulafani said:

Alonso - Sainz | Sainz | 1,78

Tämän kohteen voittajaksi voisi merkata McLarenin, joka pelasi hienolla tiimipelillä Alonsolle hyvän sijoituksen aika-ajossa. McLaren nimittäin käytti toista kuljettajaa, Stoffel Vandoornea imuapuna pitkällä Kemmelin suoralla, mikä paransi Alonson heikkoa suoranopeutta ja siten paransi aikaa huomattavasti. Itseäni yllätti muutenkin McLarenin pirteä vauhti radalla, jossa moottorin suorituskyvyllä on suuri merkitys. Siinä missä Alonso pystyi parantamaan aikaansa ensimmäisestä aika-ajo-osiosta, niin Sainzin Q2-aika oli heikompi kuin hänen Q1-aika. Eli tosipaikan tullen kokenut kettu vei voiton kokemattomammasta maanmiehestään. Ei kuitenkaan heitetä kirvestä kaivoon.

 

KISAVETO

RÄIKKÖNEN - BOTTAS

RÄIKKÖNEN | 2,20 | VEIKKAUS

 

Perustelut tälle kohteelle löytyy vanhaan tuttuun tapaan päivän pitkäveto-osiosta.

 

Otetaan kisavedon kylkeen toinen veto.

 

Alonso - Grosjean | Grosjean | 1,90

Eilen ei onni napannut pelaamalla Alonsoa vastaan, mutta kisapäivä on toinen tarina. McLarenin Alonso lähtee kilpailuun 11.lähtöruudusta ja Haasin Grosjean lähtee heti hänen perästään 12.lähtöruudusta. Yleensä Alonso on pystynyt erinomaisilla lähdöillään nostamaan sijoituksia kisan alussa, mutta tänään tilanne on todennäköisesti toisenlainen. Heti ensimmäisen mutkan jälkeen tuleva pitkä suora on myrkkyä McLarenin heikolle suoranopeudelle ja on mahdollista, että monia autoja tulee ohi ensimmäisellä kierroksella juuri tällä pitkällä suoralla. Täytyy myös muistaa, että McLarenista ei koskaan tiedä pääseekö se maaliin asti vai ei. Eilenkin aika-ajoissa Alonson viimeinen kierros kariutui siihen, että moottoriin tuli pieni elektroninen häiriö.

 

Grosjeanin Haas-auto sai päivitetyn version Ferrari-moottorista tälle viikonlopulle, minkä pitäisi auttaa ohittamisessa Span radalla. Grosjeanin historia Belgiassa on kaksijakoinen. Monet muistavat ranskalaiskuskin aiheuttaman joukkokolarin vuodelta 2012, mikä johti yhden kilpailun ajokieltoon. Toisaalta hän yllätti vuonna 2015 upealla suorituksella ollessaan kolmas keskinkertaisella Lotus-autolla. Uskon Haasin kisavauhdin riittävän tänään ainakin ohittavan McLarenin ja kenties pisteetkin ovat tänään mahdollisia Grosjeanille. Hänelle tyypillistä valitusta auton suorituskyvystä ei olla myöskään kuultu normaalissa määrin, mikä voi näyttäytyä parempana itseluottamuksena radalla.

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, vormulafani said:

KISAVETO

RÄIKKÖNEN - BOTTAS

RÄIKKÖNEN | 2,20 | VEIKKAUS

 

No, taas kävi säkä päivän pääkohteen kanssa. Kilpailu lähti suhteellisen rauhallisesti ja odotustenmukaisesti liikkeelle, mutta Räikkönen ei pystynyt vastaamaan edes Bottaksen vauhtiin. Räikkönen sai jopa 10 sekunnin stop-and-go -rangaistuksen keltaisten lippujen alueella hidastamatta jättämisen takia, mutta Force India-kuskien törttöilyt takasivat vapaudut vankilasta -kortin Ferrari-kuskille. Safety Carin jälkeisessä restartissa sekä Red Bullin Ricciardo että Räikkönen porhalsivat Bottaksesta ohi. Tämä ohitus olikin elintärkeä vedon onnistumisen suhteen ja siitä olen tyytyväinen, että Räikkönen näytti kyntensä juuri oikeaan aikaan. Silti se ei poista sitä faktaa, että Räikkösellä oli vaikea päivä ja että tänään kävi jälleen tuuri.

 

6 tuntia sitten, vormulafani said:

Alonso - Grosjean | Grosjean | 1,90

Tämä kohde meni oikein lähes täysin käsikirjoituksen mukaisesti. Alonso otti kuin ottikin mahtavan lähdön kun taas Grosjean menetti lähdössä yhden sijan. Sen jälkeen alkoi näkymään mainitsemani suoranopeuden puute, mikä osoittautui kohtalokkaaksi kun joka kierroksella takaa tultiin heittämällä ohi Kemmelin suoralla. Grosjean ehti myös mennä ohi Alonsosta tämän kirotessa autonsa surkeutta. Lopulta Alonson leikki jäi kesken kun auto taas vaihteeksi sanoi sopimuksensa irti. Hyvä että saatiin vihdoin onnistuminen satunnaisiin vihjeisiiinkin. 

 

Kaiken kaikkiaan hyvä viikonloppu, mutta olisin toki halunnut nähdä suomalaisen palkintokorokkeella. Jo ensi viikolla käydään seuraava osakilpailu Italiassa, silloin on taas uudet kujeet. 

Link to post
Share on other sites

ITALIAN GP - ENNAKKO

 

a7d51722d597e0f8c019cb3c23015255.png

 

F1-kausi kurvaa legendaariselle Monzan radalle, jossa Ferrari-fanit eli tifosot osoittavat intohimoaan Maranellon punaista autoa kohtaan. Monzan radalla on vahvat perinteet, sillä radalla ollaan kilpailtu jo vuodesta 1950 lähtien. Rata on itse asiassa hyvin yksinkertainen, käytännössä vain 4 mutkaa sisältävä rata, josta yli 70% ajetaan täydella kaasulla. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että autot säädetään mahdollisimman vähän siipeä, jotta suoranopeus saadaan mahdollisimman korkeaksi.

 

Italian kilpailu on tifosojen pettymykseksi ollut hieman vaikea kilpailu voittaa Ferrari-kuskeille. Viimeisin mustan orin voitto on vuodelta 2010, jolloin Fernando Alonso huudatti fanaattista kotiiyleisöä. Vähemmän yllättäen viime vuosina kilpailua on dominoinut Mercedes ja Lewis Hamiltonilta löytyykin 3 voittoa. Monet muistavat Sebastian Vettelin uran ensimmäisen voiton sateisessa kisassa vuodelta 2008 ja sen jälkeen saksalainen on kyennyt valloittamaan Monzan kahdesti Red Bull-vuosinaan. Suomalaisille kilpailu on ollut vaikea - kukaan suomalaisässä ei ole kyennyt voittamaan kilpailua. 

 

PYSTYYKÖ FERRARI HAASTAMAAN MERCEDEKSEN?

 

Viime viikonlopun Belgian osakilpailu oli ennakoissa Mercedeksen heiniä, mutta Sebastian Vettel ja Ferrari yllättivät positiivisella vauhdillaan ja haastoivat jopa kilpailun voitosta Lewis Hamiltonia. Monzan moottorirata pitäisi jälleen sopia paremmin Mersulle, mutta kotiyleisönsä edessä Ferrari tekee varmasti kaikkensa, että korkeimmalla korokkeella nähdään punaista väriä edustava kuljettaja. Tämä tavoite on toki vaikea saavuttaa, mutta kuten Belgiassa nähtiin, kaikki on mahdollista.

 

LÄHTÖRUUTURANGAISTUKSIA LUVASSA MONELLE KULJETTAJALLE

 

Yksi puhuttavimmista aiheista Italian kisaviikonlopun ohessa on moottorivaihdoista johtuvat lähtöruuturangaistukset. Säännöt määrittelevät jokaiselle kuljettajalle tietyn määrän voimayksikön osia käyttöön koko kauden ajaksi ja joillakin kuskeilla on valitettavasti tämä määrä täyttynyt. Molemmille Red Bull-kuskeille, Toro Rosson Carlos Sainzille ja McLarenin Fernando Alonsolle on luvassa vähintään 15 lähtöruudun rangaistukset, mikä tarkoittaa sitä, että edellämainitut kuskit lähtevät kilpailuun joukon hänniltä. Etenkin Red Bull-kuskeille tämä on kova kolaus, mutta nämä rangaistukset takaavat mielenkiintoisen kilpailun sunnuntaille.

Link to post
Share on other sites

ITALIAN GP - KISAENNAKKO

 

Aika-ajotulokset (top 5)

 

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1.35.554

*2. Max Verstappen (Red Bull) 1.36.702

*3. Daniel Ricciardo (Red Bull) 1.36.841

4. Lance Stroll (Williams) 1.37.032

5. Esteban Ocon (Force India) 1.37.719

 

*lähtöruuturangaistuksia voimayksikön osien vaihtamisen vuoksi

 

Top 5 Lähtöjärjestys

 

1. Lewis Hamilton

2. Lance Stroll

3. Esteban Ocon

4. Valtteri Bottas

5. Kimi Räikkönen

 

Asetelma Kisaan

 

Lewis Hamilton rikkoi Michael Schumacherin paalupaikkaennätyksen mielettömän ylivoimaiseen tyyliin ja jatkanee tänään siitä, mihin eilen jäi. Kun Hamiltonin pahimmat kilpakumppanit lähtevät kisaan taaempaa kuin normaalisti, niin britillä ei pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia voittaa kilpailu. Palkintopallisijoista tullaan käymään mielenkiintoinen kamppailu, sillä Bottaksen ja Ferrareiden pitää päästä Williamsin Strollista ja Force Indian Oconista ohi mahdollisimman nopeasti. Todennäköisesti Bottas pystyy tuomaan Mersulla kaksoisvoiton ja Vettel ottanee viimeisen palkintopallisijan nimiinsä ilman sen suurempia haavereita.

 

KISAVETO

 

MASSA - STROLL

MASSA | 2,10 | VEIKKAUS

 

Kaksintaistelu Williams-kuskien välillä, perustelut jälleen pitkäveto-osiossa. 

Link to post
Share on other sites
On 3.9.2017 at 12.14, vormulafani said:

KISAVETO

 

MASSA - STROLL

MASSA | 2,10 | VEIKKAUS

Harmittavan lähelle jäi tällä kertaa kisavedon osuminen - puolen sekunnin päähän jos tarkkoja ollaan. Hieman vastaavanlainen tunne kuin esim. lätkäunderin kuseminen tyhjään maaliin viimeisillä minuuteilla... . Kilpailu meni suurin piirtein käsikirjoituksen mukaan, kun Massa ja Stroll löysivät toisensa peräkkäisiltä sijoilta viimeisellä 10 kierroksella. Massa jopa pääsi Strollin rinnalle viimeisellä kierroksella, mutta Stroll piti kuin pitikin pintansa. Itse asiassa uskon, että jos kyseessä olisi ollut jokin muu kuin tallikaveri, niin Massa olisi ollut hieman aggressiivisempi ja vienyt ohituksen loppuun asti. Muutama kierros lisää ja Massa olisi varmaan vauhdin puolesta tullut Strollista ohi, mutta tällä kertaa kierrokset loppuivat kesken. Noh, näin tällä kertaa, F1-kiertue suuntaa seuraavaksi Aasiaan ja Singaporeen, jossa Mersun ylivoima tullaan todennäköisesti rikkomaan. Kahden viikon kuluttua palaillaan ja pelaillaan näissä merkeissä taas.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

SINGAPOREN GP - ENNAKKO

 

c681936aef22f0a972fb3a798eae1b9c.png

Aasia asettuu päänäyttämöksi F1-kauden loppupuolelle ja kiertue alkaa Singaporen kilpailusta. Kyseessä on äärimmäisen haastava katurata, joka on tarjonnut draamaa katsojille vuodesta 2008 lähtien. Radalle eksyneitä ihmisiä ja liskoja, tahallista kolarointia ja irronneita bensaletkuja - lähes kaikki on mahdollista Singaporessa. Uniikin kilpailusta tekee myös se, että kilpailu ajetaan pimeässä keinovaloissa, mikä lisää paikan hohtoa ja hehkua moninkertaisesti. 

 

Radan profiili on hyvin mutkikas ja hidasvauhtinen, missä kuljettajien taidot ja vahva aerodynamiikka pääsevät oikeuksiinsa. Ei olekaan yllätys, että Sebastian Vettelillä on eniten voittoja Singaporesta - hän on saavuttanut korkeimman korokkeen peräti neljästi Red Bullilla ja Ferrarilla. Viime vuosina Mercedeksen dominointi on yllättäen ollut kadoksissa juuri Singaporen osakilpailussa, vaikka talli on kyennyt kisan kahdesti voittamaan. 

 

KUKA ON ENNAKKOSUOSIKKI?

 

Tämän kauden voimasuhteet ja rataprofiilin huomioon ottaen Singaporen kilpailu on yksi vaikeimmin arvioitavista kisoista tällä kaudella. Kuten tuli todettua, Mercedeksen etulyöntiasema on kääntnyt heidän päävastustajilleen Ferrarille ja Red Bullille hidasvauhtisilla radoilla ja heidän historia kilpailusta ei ole järin mairitteleva. Ferraria ollaan povattu ennakkosuosikiksi viikonlopulle, mutta Red Bull on osoittanut erinomaista kehitystä kauden edetessä ja nyt heillä on mahdollisuus kartuttaa voittosaldoa puhtaan vauhdin puolesta. Jo perjantain harjoituksissa Red Bull ja etenkin Daniel Ricciardo antoivat myrskyvaroituksen Mersulle ja Ferrarille olemalla sekä aika-ajosimulaatioissa että kisasimulaatioissa nopein auto/kuljettajayhdistelmä.

 

McLARENILLA ISKUN PAIKKA

 

Perjantaina varmistui McLaren-Hondan yhteistyön katkeaminen tämän kauden jälkeen (asiasta lisää myöhemmin), mutta tälle viikonlopulle McLarenilla on syytä toivoa hyviä pisteitä. Rungoltaan vahva auto on ollut neljänneksi paras auto hidasvauhtisilla radoilla eikä Singaporen katuradan pitäisi tuottaa poikkeusta. Vaikka suhde moottorivalmistajaan katkeaa, haluaa varmasti molemmat osapuolet tuoda tallille mahdollisimman hyviä tuloksia loppukaudesta ja tämä kisa on yksi parhaista paikoista näyttää epäilijöille.

Link to post
Share on other sites

Aika-ajot

H2H-tupla:

Hamilton - Vettel | Vettel   /   Ricciardo - Verstappen | Ricciardo

= @2,32

 

Koitetaan tuplaa aika-ajoihin. Singaporen katuradalla Vettel on aina ollut erinomainen, kun taas Hamilton on ajoittain ollut pienissä vaikeuksissa. Tämän lisäksi Ferrarin pitäisi olla tänään parempi auto kuin Mercedes, joten luotan Vettelin klaaraavan Hamiltonin päänahan aika-ajoissa. Ricciardo on ollut lähiaikoina liekeissä ja harjoituksissa hän osoitti kuinka nopea Red Bull on hänen käsissään - puoli sekuntia nopeampi kierrosaika kuin kenelläkään muulla. Verstappen on toki ollut koko kauden mittarilla Ricciardoa vahvempi aika-ajoissa, mutta näen Singaporen sopivan Ricciardolle paremmin kuin Verstappenille. 

Link to post
Share on other sites

Tee tili osallistuaksesi keskusteluun

Sinun täytyy olla jäsen jos haluat kommentoida

Tee tili

Rekisteröi uusi tili. Se on helppoa!

Tee tili

Kirjaudu

Onko sinulla jo tili? Kirjaudu tästä.

Kirjaudu nyt

  • Uusimmat viestit

    • Jääkiekko  Mestis  KLO 18.30   Ketterä  -  IPK    Valinta :  IPK ML  Kerroin :  2,45 ( PAF )   Game 6,  IPK johtaa sarjaa voitoin 3-2 Kemmun sarja vihjaus:  4/5     Iisalmessa oli rekvisiitat jo valmiina juhlimiseen.  Kotiyleisö odotti.  Ketterä fanit olivat jo luovuttaneet.   Peli alkoi tasaisesti,  kunnes se repesi ja 0-6 ryöstö oli lopulta.   Nyt kelkka on kääntynyt.   Ketterä fanit on innoissaan ja peli luistaa.  IPK fanit jo odottaa lauantaina alkavaa G7 peliä.  Myös vedonlyönnillisesti kertoimet pitää kotivoittoa erittäin todennäköisenä.   No kuitenkin 3-1 sarjajohto on semmonen 70% juttu, että se johtaja etenee jatkoon.   Tässä tapauksessa voittaa mestaruuden.   Eihän toi sinällään ole muuttunut mihinkään.   Ensimmäinen katkaisuottelu on aina Vaikein.  Varsinkin kotonaan Finaaleissa ensikertalaiselle.  Sitähän se oli ja rumasti selkään kotiyleisön edessä.   Toinen katkaisuottelu vieraissa on henkisesti helpompi.  Yksi takana.  Tiedetään,  että ilmaiseksi se ei tule.  Kotiyleisön edessä kotijoukkueella on paineet.    PIKKU KNOPPEJA  -Ketterä voittanut tällä kaudella otteluja 6-1, 9-3, 8-2, 8-3, 9-0, 6-0,5-0,7-3 tyylisesti ja näistä 5/10 on päättynyt seuraava ottelu myös Ketterä voittoon  - IPK on kerran hävinnyt nollille ja 1/1 kerrasta voittanut seuraavan heti sekä 2/3 kerrasta voittanut +4 maalilla hävinneen pelin jälkeen seuraavan  - Ketterä poffeissa 2024 on 2/3 kerrasta voittanut seuraavan ottelun,  kun alla on komea +4 maalin voitto  - IPK poffeissa 2024 on 3/3 kerrasta pelattu niin, että murskatappion jälkeen tulee hävinneelle voitto  - IPK Saldo G6 ottelusta on 2/2 voittoa ( RoKi vastaan tärkeä poikkasu,   Hermes vastaan tärkeä voitto ja sarja tasoihin 3-3)   MESTIS JUHLINTA  2012-2015:  Kotona...  2016-2018  vieraissa..   2019-2022  kotona,,,   2023 vieraissa  Jatkuuko kaava,  niin vieraissa voitetaan uudestaan. Vuorottelua ei suomessa kauheasti tunneta.      Eli tänään IPK vahvoilla,  mutta lauantaina taas Ketterä vahvoilla.     YHTEENVETO Ketterä otti tyylikkään voiton ja on ansaitusti ennakkosuosikki yksittäisessä ottelussa.  Kuitenkin sanonta "Murskatappion jälkeen voitto " nostaa katsetta.   Tuo on tällä kertaa aika 50/50%.   Kotijoukkue on pystynyt voittamaan uudestaan heti ison voiton, mutta myös IPK sarjoissa se on vaihtunut päälaelleen.  Kyllähän vieraat parantaa tänään.   IPK on ollut vahva G6 ottelussa sekä hieman haiskahtaa tuo, että tänä vuonna nähdään vieraskaukalossa vieraiden juhlat.   Harvemmin noustaan 3-1 tilanteesta sarjan voittoon.    Ylivoimalla IPK on vaarallinen sekä muutenkin.   2019 eteenpäin Imatralla on nähty voitonjuhlat.   Ekat kolme kotijoukkueen kanssa.   Viime vuonna Espoo juhli.  Eiköhän putki jatku,  niin IPK juhlii sitten tänään.    Itse rohkeasti lähden hakemaan vieraiden voittoa,  mikä ei sinällään lopulta olisi mikään yllätys.  Imatralla juhlitaan taas> murskatappion jälkeen voitto >  3-1 johto usein RIITTÄÄ etenee jatkoon > 2,katkaisu mahdollisuus on aina henkisesti hieman helpompaa,,, IPK VOITTAA  TÄMÄN JUURI TÄNÄÄN      Kunhan IPK voittaa vaikka sitten jatkoajalla,  niin tämä kohde menee oikein.  
    • Pöytätennis, Setka Cup Melnik - Hil Hil Voittaa 1. Erän & Häviää Ottelun Vedonlyöntitoimisto: Bet365 Kerroin: 4.50 Alkamisaika: 21:25 - Melnik sekä Hil kohtaavat Setka Cupin puolella. Melnik lähtee tähän otteluun varsin suurehkona suosikkina 1.30 kertoimella ja täysin ansaitusti, Melnik on näistä kahdesta pelaajasta parempi lähes jokaisella osa-alueella ja näen kyllä Melnikin tämän ottelun voittavan 3-1/3-2 luvuin, Hil:illä lienee parhaimmat mahdollisuudet ottaa otteluun vahva startti voittamalla avauserä tavaramerkkinä mutta kyllä ottelun edetessä tulee hallinta siirtymään Melnikille joka tulee tämän ottelun voittamaan, usein Melnik kuitenkin häviää avauserän eikä ole alussa ihan parhaimmillaan joten näen tässä hyvän sauman Hillin voittaa avauserän mutta ottelun kuitenkin lopulta tulee parempi pelaaja Melnik voittamaan.
    • Pöytätennis, Setka Cup Kuzmych - Sydorak Kuzmych Voittaa 1. Erän Vähintään 5 pisteen marginaalilla Vedonlyöntitoimisto: Bet365 Kerroin: 4.50 Alkamisaika: 21:05 - Kuzmych sekä Sydorak kohtaavat Setka Cupin puolella, kertoimet on asetettu tähän otteluun 1.66 - 2.10 Kuzmychin hyväksi mutta näen Kuzmychin selvästi suurempana suosikkina tähän otteluun tultaessa ja voittavan ottelun selvästi, uskon heti avauserässä Kuzmychin ottavan luulot pois Sydorakilta ja voittavan avauserän vähintään 11-6 luvuin todistaen paremmuutensa.
    • Mlb, baseball Royals - White Sox Vihje : Royals -1,5 1,89@ Unibet 21:15 (Game 1) Soxilla aloittaa Rookie syöttäjä ja Royalssilla ihan kelpo tekijä. Royalssi on ollut ihan hyvä täällä kaudella ja itse ainakin uskon että tästä he voiton ottavat.   
    • Baseball MLB klo 20.10 NY Mets - Pittsburgh Pirates 1x2:2 2.36 (Veikkaus) E: EI IHAN, PÄÄTTYI 9-1 Kolmas peräkkäinen kohtaaminen ja Mets vei 2 ekaa. Nyt on Piratesin vuoro ja tätä tukee Pittsburgin syöttäjä joka pelannut kerran ja voittanut sen pelin.
×
×
  • Create New...