Jump to content
Kirjaudu seurataksesi  
vormulafani

F1 2019

Recommended Posts

07a4ebee6378e82beb0eb34afc1cb8c3.png  F1 2019

 

Taas on bensanhajuista ja kuminkäryistä herkkua tarjolla, kun moottoriurheilun kuninkuusluokan Formula 1:n 70. kausi alkaa viikonloppuna Australian osakilpailulla. Kausi 2019 tulee olemaan monella tapaan mielenkiintoinen ja kahden viime kauden tapaan tarkoituksena olisi löytää jotain jännitettävää jokaiseen osakilpailuun vedonlyönnin näkökulmasta ja katsoa mihin asiantuntemus riittää.

 

Ennen kausivetojen uuniin laittamista, otetaan tuttuun tapaan katsaus tähän kauteen tietopaketin muodossa.

 

KULJETTAJAT JA TALLIT

 

094e457a23a86418e1e78ca6a8830e2a.pngMERCEDES

c157d78d0777ed36854b448dbc21f9e1.png  c61d2d5e8dcabd3a9c2a2bae9220953e.png  LEWIS HAMILTON & VALTTERI BOTTAS

  • Viime vuosia dominoinut saksalaistalli Mercedes luottaa samaan kuljettajakaksikkoon, joka toi heille viime kaudella peräti viidennen peräkkäisen kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruuden. Lewis Hamilton jatkaa ennätysten rikkomista ja hänen tähtäimessään on tälläkin kaudella vain ja ainostaan maailmanmestaruus. Valtteri Bottas puolestaan lähestyy uransa tärkeintä kautta, sillä hänen täytyy todistaa arvonsa Mercedekselle pahasti epäonnistuneen viime kauden jälkeen.
  • Barcelonan talvitesteissä nähtiin tuttua Mercedestä. Talli ja sen kuskit ajoivat kaikista talleista eniten kierroksia, mutta pitivät todellisen vauhtinsa visusti piilossa. Mercedes tulee ehdottomasti olemaan mestaruustaistelussa mukana, mutta ennakkotietojen mukaan hopeanuoli lähtee kauteen haastajana Ferrariin nähden.

 

c618bd1d42e35c270d0042a7205a3d40.png   FERRARI

bbface293f4a22f48aa948b5c41b583e.png  b7285d1147eb438d0330ecf9a8aad785.png  SEBASTIAN VETTEL & CHARLES LECLERC

  • F1-historian perinteikkäin ja menestyksekkäin talli Ferrari on tuulettanut riviään talven aikana ja nyt Ferrarin pisintä mestaruudetonta putkea katkaisemaan on tuotu nuori superlupaus Charles Leclerc ja uusi tallipäällikkö Mattia Binotto johtamaan joukkoja. Sebastian Vettel jatkaa tallin ykköskuskina tavoitteenaan tuoda Ferrarin punaiset värit takaisin sarjan ykköstilalle. Charles Leclerc pääsee siis parrasvaloihin hienon debyyttikauden jälkeen ja hänellä on heti isot saappaat täytettävinään Kimi Räikkösen korvaajana.
  • Ferrari on monien eri lähteiden perusteella tähän kauteen lähdettäessä ennakkosuosikki. Talvitesteissä talli oli kaikista ripein nopeimpia kierroksia ynnätessä ja ajoi myös mukavan määrän kierroksia. Itse asiassa useiden asiantuntijoiden mukaan ajettavuudeltaan ja puhtaalta vauhdiltaan parempi auto verrattuna Mercedekseen ja kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että Ferrarilla on tällä hetkellä parhain paketti. Nähtäväksi toki jää, pitääkö huhut paikkaansa ja pystyykö Ferrari lunastamaan odotukset.

 

bca01570d4970ade1d32ac5bc1eb5407.png RED BULL

e0387b4aa3f32b86ba40109d3b0a9822.png 519110c3b9f372a942a66525e79184d7.png  MAX VERSTAPPEN & PIERRE GASLY

  • Red Bull on kärkitalleista eniten murroksen äärellä haaveenaan päästä takaisin sille tasolle, missä talli dominoi sarjaa vuosina 2010-2013. Renault-moottorit vaihtuivat täksi kaudeksi Hondan myllyihin ja kuljettajakaksikkokin sai uutta väriä Toro Rosso-kuljettaja Pierre Gaslyn liittyessä talliin. Max Verstappen toivoo jatkavansa siitä, mihin viime kauden loppupuolella jäi ja kisavoitoista haastaminen on realistinen tavoite hollantilaiselle supertähdelle. Pierre Gasly debytoi tällä kaudella Red Bullin haalareissa Toro Rossolla ajetun hyvän kauden jälkeen ja hänen tavoitteenaan voidaan pitää tallikaverinsa haastamista ja palkintopallisijoitusten hamuamista.
  • Talvitestien perusteella Red Bullin todellista vauhtia on vaikea arvioida. Kovia kierroksia ei kummaltakaan kuskilta nähty, mikä on toisaalta ymmärrettävää, sillä Red Bullin ehdottomasti tärkein tavoite oli saada dataa Hondan moottoreiden suorituskyvystä ja erityisesti luotettavuudesta, joka on ollut japanilaisvalmistajan akilleen kantapää. Näissä aspekteissa Red Bullin testit olivat menestys, sillä talli sai paljon kierroksia ajettua siitäkin huolimatta, että Gasly ajoi kahdesti ulos. Uskon, että Red Bullille tuttuun tapaan auton runko on tarpeeksi vahva, että sillä pystyy ainakin jossain vaiheessa kautta haastamaan palkintopallisijoituksista ja mahdollisesta kisavoitoista.

 

8256442b4aa38bfe78b80a391adf2d32.png  RENAULT

5ed63bc54e2a341bcd12d0abd6773b9a.png 0dbe5d6464f7c9076571296d85a2e3ef.png  DANIEL RICCIARDO & NICO HÜLKENBERG

  • Renault on vuonna 2016 tapahtuneen paluunsa jälkeen tehnyt kehitystä jokaisena vuonna eikä tämän kauden ole tarkoitus olla poikkeus. Jotain Renaultin kunnianhimosta kertoo se, että talli sai värvättyä riveihinsä Red Bull-kuski Daniel Ricciardon, jonka tavoite on jatkaa tallin nousua kärkeä kohti. Näin on myös Nico Hülkenbergilla, jolla on edessään mahtava tilaisuus osoittaa kuuluvansa kuljettajien eliittiin haastamalla arvostetun tallikaverinsa.
  • Ranskalaistallin talvitestit sujuivat kohtalaisen hyvin, mutta kuten tulen useaan otteeseen mainitsemaan tällä kaudella, keskikasti on tällä kaudella erittäin tasainen ja Renault ei loppujen lopulta erottunut siitä joukosta. Kuljettajien rooli sekä kauden aikana tapahtuva kehitys tulee olemaan erittäin tärkeä ja juuri näissä asioissa oletan Renaultin tekevän tarvittavan eron muihin keskikastin talleihin. 

 

0af5b2a2fc3245b1351f3355864fe38e.png HAAS

451f77376b96ee9e42c2371243915daf.png 453de222d41d7ba0ccc80b4bc1b00ae9.png  ROMAIN GROSJEAN & KEVIN MAGNUSSEN

  • Amerikkalainen Haas-talli jatkaa taivaltaan F1-sarjassa vahvana keskikastin tallina. Talli on Mercedeksen ohella ainoa, joka ei muuttanut kuljettajakaksikkoaan talven aikana ja oikeastaan suurin uutisointi heidän osalta on liittynyt pääsponsori Rich Energyn hankkimiseen. Romain Grosjeanin taidot ovat tiedossa, mutta hänen täytyy osoittaa tasaisuutta ja virheherkkyyden karsimista tällä kaudella. Kevin Magnussen ajoi viime kaudella uransa parhaan kauden, josta hänen on hyvä lähestyä tätä kautta ja yrittää päihittää tallikaverinsa uudestaan.
  • Haasin talvitestit olivat varsin kaksijakoiset. Talli oli yllättävän korkealla tuloslistoissa, mutta toisaalta autolla ajetut kierrokset jäivät suhteellisen vähäisiksi erinäisten teknisten ongelmien vuoksi. Haasin voidaan kuitenkin olettaa olevan tasaisessa keskikastin taistelussa hyvin mukana ja on erittäin vaikea sanoa, pystyykö talli nostamaan tasoaan viime kaudesta.

 

c58fcf43845cffc5782295205026204e.png McLAREN

b7917f1cc038c6406e470bc0d2de55f0.png 8f2a46db21c18e8e592b4fab705ec00f.png  CARLOS SAINZ & LANDO NORRIS

  • Perinteitä pursuava McLaren on jo pitkään ollut tuuliajolla ilman merkittävää menestystä, mitkä ovat lopputulema moninaisista ongelmista viime kausien aikana. Talli on nyt murrosvaiheessa, sillä tallin rakenteissa, henkilökunnassa sekä kuljettajakaksikossa on muutoksia tähän kauteen. Carlos Sainz siirtyi Renaultilta McLarenille uuden projektin innoittamana ja hänen tehtävänään on johtaa tallia takaisin taisteluun hyvistä pistesijoituksista. Lando Norris on yksi tämän kauden uusista tulokaskuljettajista ja nuoren brittikuskin tavoite on näyttää taitonsa kuninkuusluokassa. 
  • Viime vuosien katastrofeihin nähden McLarenin esitykset talvitesteissä olivat varsin lupaavia. Talli oli samoissa lukemissa muiden keskikastin tallien kanssa, mikä ei toki välttämättä tallin tavoitteisiin nähden ole ideaalitilanne, mutta viime kausien pannukakkuun nähden ihan mukiinmenevää menoa. Prosessi tulee olemaan pitkä murroksessa olevan tallin kanssa eikä vielä tällä kaudella McLarenilta voida ihmeitä odottaa, mutta lähtökohdat ovat vähintäänkin kohtalaiset.

 

d04c03d126a64279a2faf7eb1d8f6dbd.png RACING POINT

f558714f1cd6543e6884b2839d26cdef.png bbc61142f39bcf394e3fe6c3400c1d8e.png  SERGIO PEREZ & LANCE STROLL

  • Viime kaudella Force India-nimestä luopunut Racing Point tulee tähän kauteen monien muiden tallien tapaan muutoksien äärellä. Viime vuosina pienellä budjetilla hienoa tulosta tehnyt talli on nyt saanut rikkaan omistajan, joka toi samalla muutoksen kuljettajakaksikkoon. Sergio Perez jatkaa yhtenä keskikastin parhaista kuljettajista ja hänen voidaan odottaa ottaa tallissaan johtava rooli. Lance Stroll on osittain tallissa omistajaisänsä takia, joten hänen on nyt osoitettava olevansa oikea kuski rooliin.
  • Talvitesteissä Racing Pointin suoritustaso oli yllättävän vaisu. Talli jäi sekä kierrosmäärältään että puhtaassa vauhdissa muista keskikastin talleista jälkeen, mikä on hieman huolestuttava merkki alkukauden osalta, vaikka tietenkin talvitestien tuloksista on aina vaikea tehdä täydellisiä johtopäätöksiä. Tilanne ei ole kuitenkaan täysin uusi Racing Pointille, jonka auton kehitys viime kausien aikana on ollut yksi heidän tavaramerkeistään. Mihin se riittää, on erittäin hyvä kysymys.

 

c508313e0a440e2694b06e734017a504.pngALFA ROMEO

e96efbe1bb842299a20ad2248867784e.png 41e7e41bd9a2f8031fb30556ee862dad.png  KIMI RÄIKKÖNEN & ANTONIO GIOVINAZZI

  • Sauber-tallina tunnettu Alfa Romeo kävi talven aikana läpi uudelleenbrändäyksen, johon liittyi myös täysin uuden kuljettajakaksikon hankkiminen. Kimi Räikkösen pitkä ura jatkuu siinä tallissa, mistä se aikanaan vuonna 2001 alkoi ja hänellä on mahdollisuus näyttää taitonsa huomattavasti rennommassa tilassa. Antonio Giovinazzi pääsee ajamaan ensimmäisen täyden kautensa F1-kuljettajana ja hänellä varmasti löytyy näyttöhaluja.
  • Talvitestit olivat Alfa Romeolta hieman kaksijakoiset. Ensimmäisellä testiviikolla Alfa Romeo näytti todella lupaavalta, mutta toiselle viikolle tuotu päivityspaketti ei onnistunut ja tallin suorituskyky osui siihen samaan sumaan, missä suurin osa keskikastin talleista tällä hetkellä on. Rohkeita suunnittelupäätöksiä autonsa kanssa tehny Alfa Romeo on mielestäni tämän kauden musta hevonen ja mahdollisesti Räikkösen johtamana talli voi menestyä keskikastissa.

 

dd66767447a61f57df3921e541ddee1c.png   TORO ROSSO

b55d3850f4543d58993d9cd6f26253ea.png 4117f19c02c600c07dd334ecbe29379a.png  DANIIL KVYAT & ALEXANDER ALBON

  • Toro Rosson rooli Red Bullin sisartallina ja nuorten kuljettajien esiintuojina jatkuu tällä kaudella, mikä luo tallille samanlaisia odotuksia kuin viime kausina eli keskikastin haastajina. Daniil Kvyat palaa Toro Rosson ohjaimiin jo kolmatta kertaa ja hän saa jälleen uuden mahdollisuuden näyttää kykynsä. Thaimaalaiskuski Alexander Albon on yksi mahdollisista tulevaisuuden lupauksista, joka saa mahdollisuuden osoittaa maailmalle, että häntä tulee seurata tarkasti.
  • Tallin talvitestit osoittivat erittäin positiivisia merkkejä odotuksiin nähden. Sekä Kvyat että Albon onnistuivat paukuttamaan yllättävän kovia aikoja muihin keskikastin talleihin nähden eikä luotettavuudessakaan ole ollut ongelmia. Toro Rosson osalta on kuitenkin muistettava, että talli on usein jäänyt auton kehityksessä jälkeen, joten tallin on onnistuttava ottamaan mahdollisuuksista kiinni heti alkukaudesta.

 

d60e41eeeb950620795030c7df568f1e.png WILLIAMS

08d73eed5a7e04f0816d986bee2ab1b3.png 5e2daee975bec51241b95d6dc4f4cbe3.png  ROBERT KUBICA & GEORGE RUSSELL

  • Williams on kärsinyt pahoista vaikeuksista viime kausina ja kurssin kääntäminen tuntuu tällä hetkellä mahdottomalta ajatukselta. Vaikka talli on historiallisesti yksi menestyksekkäimmistä ja sillä on täysin uusi kuljettajakaksikko, Williamsille tämä kausi tulee olemaan pitkä. Kenties paras tarina Williamsiin liittyen on Robert Kubican paluu F1-sarjaan 8 vuoden ja hengenvaarallisen rallionnettomuuden jälkeen ja hän tulee varmasti nauttimaan tästä kaudesta oli tulokset sitten mitä tahansa. George Russell liittyy hänen aisaparikseen F2-sarjan mestarina ja häntä pidetään potentiaalisena menestyjänä tulevaisuudessa.
  • Tallin nykytilanteesta hyvin kuvaa talvitestit, josta Williams oli kaksi päivää myöhässä, jonka takia he jäivät viimeiseksi sekä kierrosajoissa että kierrosmäärissä selkeällä erolla. Mahdollisesti tästä epäonnistumisesta havahtuneena tallin tekninen johtaja Paddy Lowe lähti tallista ennen kauden alkua, mikä on kirsikka kakun päälle. Williams tulee olemaan tämän kauden hännänhuippu, jolta ei juuri voida odottaa yhtään mitään.

 

 

SÄÄNTÖMUUTOKSET KAUTEEN 2019

 

AERODYNAAMISET MUUTOKSET

  • F1-autoihin tuotiin täksi kaudeksi useita aerodynamiikkaan liittyviä muutoksia, joiden tarkoitus on vähentää auton tuottamaa downforcen määrää. Muutoksiin kuuluvat muun muassa etusiiven yksinkertaistaminen, leveämpi takasiipi, pienemmät sivuponttoonit ja yksinkertaisemmat jarrukanavat. Kaikkien näiden muutosten tavoite on parantaa autojen kykyä seurata edelläolevaa autoa ja siten parantaa kilvanajamisen mahdollisuutta.

 

KILPAILUN NOPEIMMASTA KIERROKSESTA JAETAAN MM-PISTEITÄ

  • F1-sarjasta vastaava kattojärjestö FIA hyväksyi sääntömuutoksen, jossa kilpailun nopeimman kierroksen tehnyt kuljettaja ja talli saa tililleen yhden ylimääräisen MM-pisteen. Olennaisena ehtona annettavalle pisteelle on se, että nopeimman kierroksen tehnyt kuljettaja sijoittuu kilpailussa 10 parhaan joukkoon. Tämän muutoksen tarkoituksena on saada ylimääräistä jännitystä kilpailun loppupuolelle. Jaossa on siis käytännössä 21 MM-pistettä, mutta jää nähtäväksi onko muutoksella konkreettista etua kenellekään kuljettajalle ja tallille kauden lopussa. 

 

KULJETTAJIEN PAINOSÄÄNTELY MUUTTUU

  • F1-kuljettajien painosääntelyssä tapahtui muutos, jossa kuljettajien paino lasketaan tästä kaudesta eteenpäin erikseen. Ennen kuljettajien täytyi pysyä tietyissä painorajoissa päästäkseen lähelle auton minimipainoa, mutta nyt kuljettajien paino on määritelty siten, että jokaisen kuljettajan täytyy painaa vähintään 80kg. Tämä muutos tarkoittaa sitä, että luonnollisesti tukevammat/pitkät kuljettajat eivät joudu kärsimää kevyempiin kuljettajiin verrattuna. Muutoksesta tulevat hyötymään esimerkiksi Valtteri Bottas, joka on aikaisemmin urallaan kärsinyt terveysvaikeuksista alipainon takia.

 

 

VEDONLYÖNTI

 

KOHTEET JA VALIKOIMAT

  • Jokaisessa F1-viikonlopussa on jotakin pelattavaa harjoituksissa, aika-ajossa ja kilpailussa. Eri bookkereilla on hieman eri valikoimia F1-kohteiden suhteen, mutta seuraavat kohdetyypit ovat omia suosikkeja.
    • Voittaja. Ei tarvitse sen enempää selittää, tämä pätee kaikkiin F1-viikonlopun aikana ajettaviin sessioihin.
    • H2H. Kahden kuljettajan tai tallin välisiä hedarikohteita on usein tarjolla sekä aika-ajoon että kilpailuun. H2H-kohteille normaaliin tapaan kohteessa veikataan paremmin sijoittuvaa kuljettajaa. Luultavasti näitä kohteita tulee eniten veikattua kauden aikana.
    • Top 3-/Top 6-/Top 10-sijoitus. Eri kuljettajilla ja talleilla on eri tavoitteet kilpailuissa, jonka takia nämä kohdetyypit voivat olla ihan käteviä pelattavia etenkin keskikastin tallien ja kuljettajien osalta.
    • Muut kohteet. F1-markkinoita on lukuisia erilaisia, joista tulee joskus napattua hehkulempun välkkyessä joitakin asiallisia kohteita.

 

BOOKKERIT

  • F1 on lajina sen verran ainutlaatuinen, että siitä ei jokaisella bookkerilla ole tarjota kohteita muuta kuin perusvoittajakohteet. F1-vedonlyöntiä pari viime kautta harrastaneena ja eri vedonlyöntitoimistoihin tutustuneena olen kohtalaisen varma, että tähän blogiin lätkityt kohteet tulevat lähes poikkeuksetta joistakin näistä sivuilta:
    • Coolbet. Selkeästi monipuolisin valikoima erityiesti H2H-vetojen suhteen ja yleensä myös parhaat kertoimet. Oma suosikki viime kaudella ja mitä luultavimmin myös tällä kaudella.
    • bet365. Tarjoaa lukuisia erikoiskohteita etenkin kilpailua ajatellen, joita ei muilla bookkereilla välttämättä aina ole. Ajoittain kerrointoppeja.
    • Nordicbet/Betsson/Betsafe. Samaa konsernia toki kaikkie eli samankaltaiset valikoimat ja kertoimet usein näillä sivuilla tarjolla. Joskus ihan maistuvia kertoimia tarjolla ja mukiinmenevät valikoimat.
    • Unibet. Tarjoaa joskus mielenkiintoisia erikoiskohteita ja muistaakseni myös pieniä ilmaisvetoja ajoittain.

 

BLOGIN RAKENNE JA TAVOITE

  • Viime kausista tuttuun tapaan jaan kohteet kahteen ryhmään.
    • Vihjatut kohteet. Nämä kohteet ovat aina pitkäveto-osioon vihjattuja kohteita, jotka ovat tarkemmin perusteltuja kuin muut kohteet. Oletettavasti olosuhteiden ja muiden kiireiden salliessa aion kirjoitella vihjeosioon vähintään yhden vihjeen per kisaviikonloppu. Merkitsen nämä kohteet blogiin etulyhenteellä "PV".
    • Muut kohteet. Nämä kohteet ovat pelkästään blogiin kirjoitettuja kohteita, jotka ovat usein hieman nopeammin tutkittuja eikä välttämättä niin tarkasti perusteltuja kohteita kuin vihjatut kohteet. Muiden kohteiden määrä tulee olemaan suurempi kuin vihjattujen vastaava ja toivon kirjoittavani jokaisesta kisaviikonlopusta vähintään 3 kohdetta.
  • Tavoitteena on tietysti päättää kausi plussan puolella, mikä tulee tietenkin olemaan haastava tehtävä muttei mahdoton. En pidä pettymyksenä vaikka ei sinne 100% palautusprosentin päälle päästäisikään. Tärkeintä on kuitenkin se, että halutessaan jokainen F1-sarjasta ja vedonlyönnistä vähänkään kiinnostunut voi saada täältä ideoita ja ekstrajännitettävää F1-viikonloppuihin.

 

Näihin sanoihin päätetään löpinät ja avataan kaasuhanat. Australiassa ajettava kisaviikonloppu on aivan kulman takana enkä itse malta odottaa. Sitä ennen toki vielä lykitään kausivedot sisään, kannattaa siis pitää blogia silmällä mikäli niistä on kiinnostunut.

 

Lykkyä tykö! 

  • Tykkäys 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kausivedot 2019

 

Voittaja - Sebastian Vettel | 2,75 (Coolbet)

&

Sebastian Vettel - Yli 5,5 osakilpailuvoittoa | 1,80 (Coolbet)

  • Kauden 2019 kuljettajien mestaruudesta taistellaan taas realistisesti vain muutaman kuljettajan voimin. Suurimmat ennakkosuosikit voittamaan mestaruuden ovat tälläkin kaudella Lewis Hamilton (Mercedes) ja Sebastian Vettel (Ferrari). Taisteluun voi toki laskea mukaan myös Charles Leclercin (Ferrari) ja Valtteri Bottaksen (Mercedes), mutta en usko kykenevän haastamaan läpi moninkertaisia mestareita Hamiltonia ja Vetteliä koko kauden kestävässä taistelussa. Hamiltonin ja Vettelin kaksintaistelua siis odotan tältäkin kaudelta ja nyt luettelen syitä miksi uskon Vettelin ottavan tällä kertaa niskalenkin.
    • Vettel on hieman epäonnistuneesta viime kaudesta huolimatta yksi sarjan parhaista kuljettajista ja on hyvänä päivänä lähes pitelemätön. Saksalaiskuski on sarjan nelinkertainen maailmanmestari, joten hän tietää mitä mestaruuden voittaminen vaatii.
    • Ferrari on ennakkotietojen mukaan luonut auton tälle kaudelle joka on nopea, luotettava ja mikä tärkeintä, se sopii Vettelin ajotyyliin erinomaisesti. Vettel tuli tunnetuksi Red Bull-ajoiltaan siitä, että kun auto sopi hänen hanskaan hänen haluamalla tavallaan, saksalaiskuski sai autosta kaiken irti ja häntä oli lähes mahdoton lyödä. Ennakkotietojen pitäessä vähänkään paikkaansa Ferrari ja Vettel tulevat olemaan pelottava yhdistelmä.
    • Charles Leclercin tulosta huolimatta Vettel nauttii edelleen tukevasta asemasta Ferrarin hierarkiassa ja hän on jo ennen kauden alkua saanut julkisesti tukea talliltaan. Lisäksi Ferrarin johtoportaassa uusi tallipäällikkö Mattia Binotto on tuonut avoimempaa lähestymistä tallin toimintaan ja mediaan suhtautumiseen, joka näyttäisi tuoneen repullisen positiivista asennetta tallin toimintaan ja kenties arvostetun Binotun johtamana Ferrari ja Vettel ei enää tee yhtä paljon virheitä kuin viime kaudella.
    • Lewis Hamilton ja Mercedes tulevat olemaan edelleen kivenkova vastustaja Vettelin ja Ferrarin mestaruushaaveille ja ihmettelisin kovasti, jos mestaruustaistelu päättyisi ennen aikojaan. Uskon kuitenkin vahvasti siihen, että Vettel on oppinut viime kauden virheistään ja nostaa tasoaan tarpeeksi, että Ferrari ja Vettel pääsevät vihdoin nauttimaan mestaruudesta italialaistallin väreissä. Lisäksi uskon Vettelin voittavan kauden aikana vähintään 6 osakilpailua, minkä pitäisi olla erittäin todennäköistä 21 osakilpailun pituisella kaudella.

 

Voittajatalli - Ferrari | 2,37 (Betsafe)

  • Kuten kuljettajien maailmanmestaruus, valmistajien maailmanmestaruus tulee myös olemaan mielestäni kahden kauppa. Mercedes ja Ferrari ovat viimeisen kahden kauden aikana olleet selvästi muita talleja edellä eikä tälle kaudelle tuodut sääntömuutokset riitä tätä asetelmaa horjuttamaan. Ainostaan Red Bull on pystynyt joillain radoilla laittamaan kapuloita rattaisiin, mutta koko kauden otannalla he eivät pysty haastamaan Mercedestä ja Ferraria.
    • Tässä tulee toistettua muutamia asioita mitä yllä kirjoitin Vettelin osalta, mutta kertaus on opintojen äiti. Ferrari on tosiaan ennakkoon se talli, jolla on etulyöntiasema kauteen lähdettäessä auton suorituskyvyn perusteella. Talli teki eri ratkaisuja etenkin etusiipensä suunnittelussa ja tämä näyttäisi poikineen hedelmää, mikäli Barcelonan talvitestien aikoja ja Ferrari-kuljettajien kommentteja sopii uskoa. Auto on asiantuntijoiden huomioiden mukaan paljon helpompi auto hallita kuin Mercedes, mistä tallin nauttima oletettu etu perustuu. 
    • Ferrari teki talven aikana muutoksia organisaatiossaan, joista tärkeimmät ovat Mattia Binoton nostaminen tallipäällikön asemaan ja Charles Leclercin tuominen tallin toiseksi kuljettajaksi. Binotto on erittäin pitkäaikainen Ferrari-mies ja monet ovat nostaneet juuri hänen tekemän työn suurimmaksi syyksi sille, miksi Ferrarin suorituskyky on ollut jatkuvassa nousussa. Leclerc on todennäköisesti Ferrarin tulevaisuus, kun Vettel aikanaan lopettaa ja häntä on syystäkin hehkutettu. Nousu Ferrarin puikkoihin on upea asia nuorelle monacolaiselle ja uskon hänen tekevän hyvää työtä Ferrarin ratissa, mutta aivan Vettelin tasolle hän tuskin vielä ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan yltää.
    • Mercedes on tunnetusti dominoinut F1-sarjaa viimeiset viisi kautta, mikä ei ole täysin sattumaa. Talli on erittäin ammattimaisesti johdettu tiimi, jossa jokainen ratas on viimeiseen asti öljytty. Saksalaistalli tekee aina kilpailukykyisena auton ja talli Lewis Hamiltonin johtamana tekee radalla aina maksimitulosta. Mercedeksen etumatka on kuitenkin pienentynyt kausi kaudelta ja viime kaudella Ferrari oli useaan otteeseen parempi talli.
    • Jos historia toistaa itseään, Ferrari voittaa tällä kaudella mestaruuden. Italialaistallilla ei nimittäin ole pitkän ja menestyksekkään historiansa aikana ollut ainuttakaan yli kymmenen vuoden mestaruudetonta jaksoa. Ferrarin viimeisin mestaruus on vuodelta 2008, joten tällä kaudella on viimeinen mahdollisuus pitää tämä tilasto elossa, mistä kaikki Ferrarin työntekijät ovat varmasti tietoisia. 
    • Kuten Vettel itse, Ferrari tietää tämän kauden panoksen ja he omaavat resurssit, kokmeuksen ja tietotaidon pitääkseen yllä hyvää kehitystä läpi kauden. Näin toki tekee Mercedes, joka on ihan hyvä ellei jopa parempi talli kuin Ferrari näissä aspekteissa. Ferrari on kuitenkin talven aikana tehnyt ennakkotietojen mukaan sen verran hyvää työtä autonsa suunnittelun kanssa, että lähes jokainen F1:iä seuraava toimija on sitä mieltä, että Ferrarilla on etumatka muihin nähden. Talli on sen verran hyvässä myötätuulessa, että myös tässä mestaruustaistelussa uskon Ferrarin viimeinkin suistavan Mercedeksen valtaistuimeltaan.

 

Paras loppusijoitus | Nico Hülkenberg - Daniel Ricciardo

Hülkenberg | 2,60 (Unibet)

  • Yksi mielenkiintoisimmista tallien sisäisistä taisteluista käydään Renaultin sisällä. Red Bullilta talliin loikannut Daniel Ricciardo on yksi F1-sarjan pidetyimmistä ja arvostetuimmista kuljettajista, joka on tullut rakentamaan tallia kohti huippua. Hänen tallikaveri Nico Hülkenberg aloittaa kolmatta kauttaan tallin riveissä ja pääsee ensimmäistä kertaa urallaan haastamaan todellista eliittikuljettajaa.
    • Ricciardo on Red Bull-ajoiltaan kerännyt mainetta F1-urallaan erinomaisena ohittelijana sekä ylipäätänsä pätevänä ja nopeana kisakuljettajana. Hülkenberg puolestaan on ollut monen tahon mukaan yksi sarjan tasaisimmista kuljettajista, mikä on äärimmäisen tärkeä piirre tiukassa keskikastissa. Lisäksi Hülkenberg on loistava aika-ajaja, josta on myös todella paljon hyötyä keskikastin kamppailuissa.
    • Hülkenberg on päässyt totuttelemaan Renaultin toimintatapoihin ja auton nikseihin viimeisen kahden kauden ajan kun taas Ricciardo tulee talliin uutena jäsenenä. Tämä kokemusetu voi mahdollisesti olla Hülkenbergille pieni etu, sillä hän on täysin orientoitunut Renaultin toimintaan siinä missä Ricciardolla siihen voi kestää vähän aikaa.
    • Ricciardo on mielestäni aavistuksen yliarvostettu kuljettaja F1-piireissä. Hän on ehdottomasti pätevä kuljettaja, mutta hän jäi ajoittain viime kaudella Max Verstappenin jalkoihin. Toki tästä suurin syy kohdistuu Ricciardon kohtaamiin teknisiin murheisiin, mutta etenkin aika-ajoissa Ricciardolta on usein puuttunut se viimeinen tappajanvaisto. En myöskään ihmettelisi, jos joissain kisoissa nähtäisiin turhautunut aussikuljettaja, sillä hän on tottunut taistelemaan palkintopallisijoista ja nyt hän joutuu ajamaan hieman heikommista sijoituksista.
    • Näistä sanoista huolimatta Ricciardo on kertoimissa ennakkosuosikki olemaan pisteissä lopulta edellä enkä sitä mene välttämättä kiistämään. Näkisin kuitenkin Hülkenbergin omaavan täysin realistiset mahdollisuudet päihittää Ricciardo, sillä talli on hänelle entuudestaan tuttu ja hän osaa ajaa keskikastissa paremmin kuin kukaan muu keskikastin kuski. 

 

Season Match Bets | Robert Kubica - George Russell

Russell | 2,10 (bet365)

  • Williamsin jäsentenvälinen kamppailu käydään Robert Kubican ja George Russellin välillä. Molemmat kuskit ovat tavallaan tulokaskuskeja, vaikka Kubica onkin F1-autolla ajanut useita kausia kymmenisen vuotta sitten. Russell tulee täysin uutena kuskina sarjaan ja hänellä on vyöllään viime kauden F2-sarjan mestaruus.
    • Kubican paluu F1-sarjaan on yksi sarjan historian hienoimmista tarinoista. Vakavaan rallionnettomuuteen joutunut Kubica menetti oikeasta kädestään ison osan sen toimintakyvystä ja tästä johtuen hän joutuu käytännössä ajamaan joitakin mutkia yhdellä kädellä. Vaikka Kubica itse uskoo siihen, että tästä ei muodostu ongelmaa, on vaikea uskoa, että puolalaiskuski pystyy operoimaan samalla tasolla millä hän ajoi uransa parhaina vuosinaan.
    • Russell on tosiaan viime vuoden F2-sarjan mestari, jossa hän päihitti muun muassa Lando Norrisin ja Alexander Albonin. Russellia pidetään tulevaisuuden lupauksena, vaikkei aivan samalla tasolla ja hypellä kuin mitä Charles Leclerc toi mukanaan. On tietysti vaikea sanoa etukäteen miten hän tulee sopeutumaan F1-maailmaan, mutta F1 lajina on täynnä tarinoita nuorista kuskeista, jotka ovat onnistuneet säväyttäneen heti ensimmäisestä päivästä alkaen.
    • Williams autona ja tallina on täysi susi, joten sekä Kubica että Russell tulevat viettämään tämän kauden joukon hännillä. Näin ollen pistesijoitukset jäävät todennäköisesti haaveeksi tai vähintääkin harvinaiksiksi tapahtumiksi. Jo tällä perusteella kertoimien pitäisi olla tasabuukki ja muutenkin pidän Russellin potentiaalia korkeampana kuin Kubican, joka on valitettavasti fyysisesti rajoittunut eikä hän ole enää mikään nuori kuljettaja. Russellilla on ehdottomasti tulevaisuus F1-sarjassa ja uskon hänen klaaraavan voiton tallikaveristaan jo ensimmäisellä kaudellaan.

 

Paras loppusijoitus | Max Verstappen - Valtteri Bottas

Bottas | 1,80 (Coolbet)

  • Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä nostetaan esiin Red Bull-kuski Max Verstappenin ja Mercedes-kuski Valtteri Bottaksen välinen pistetaistelu, jossa luotetaan suomalaiskuskin voittoon. Jos täysin rehellisiä ollaan, niin Verstappen on näistä se parempi kuljettaja, mutta siihen oikeastaan hollantilaiskuskin edut jäävät Bottakseen verrattuna.
    • Verstappen ajaa siis Red Bull -tallissa, joka on täksi kaudeksi vaihtanut moottorivalmistajaa ja ottanut alleen Hondan voimayksiköt. Hondan taival on toistaiseksi ollut ongelmia täynnä ja heidän McLaren-aikakausi päättyi ennenaikaisesti juuri siitä syystä, että McLaren kyllästyi Hondan heikkoon suorituskykyyn ja luotettavuuteen. Niistä ajoista Honda on toki parantanut, mutta joka tapauksessa Red Bull ottaa ison riskin, sillä Hondan ja Red Bullin yhteistyössä tulee takuuvarmasti kestämään oma aikansa ennen kuin työn hedelmät voidaan korjata.
    • Bottaksella tuleva kausi on elintärkeä hänen uran jatkon kannalta, sillä hänen viime kausi meni pahasti penkin alle ja Mercedes ei tule katsomaan samanlaista alisuorittamista hyvällä enää toista kautta. Valtteri on itse todennut, että hän tulee tähän kauteen kaikki tai ei mitään -asenteelle. Lisäksi Bottas saattaa hyötyä hieman kuljettajien painosääntelyyn liittyvästä muutoksesta. Bottas on tällä hetkellä aliarvostettu kuljettaja, jolla on toki paineet niskassaan mutta myös hyvät edellytykset palata takaisin huipulle.
    • Mercedes on auton suorituskyvyltään varmasti Red Bullia edellä ja tulee sitä olemaan todennäköisesti läpi kauden, muutamia yksittäisiä osakilpailuja lukuunottamatta. Lisäksi voidaan luotettavasti sanoa, että Mercedes tulee olemaan tekniikaltaan luotettavampi auto kuin Red Bull, jonka yhteistyö Hondan kanssa tuskin syntyy ilman kasvukipuja.
    • Luotetaan siis siihen, että Bottas tällä kaudella nostaa tasoaan vaikean viime kauden jälkeen ja laittaa omien sanojensa mukaan kaiken peliin eikä ala nöyristelemään. Verstappen on mahdollisesti sarjan paras tai yksi parhaimmista kuljettajista tällä hetkellä, mutta se ei valitettavasti tule riittämään koko kauden mittakaavalla Mercedes- ja Ferrari-kuskeja vastaan. Näin ollen oletan, että Valtteri tämän taistelun vie nimiinsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saaspa nähdä miten näitä aika-ajovetoja tullaan tällä kaudella käsittelemään. Niitä olisi tietenkin järkevintä laittaa vasta kaikkien harjoitussessioiden päättyessä, mutta kolmansien harjoituksien ja aika-ajon alun väliin jää sen verran vähän aikaa, että niitä ei välttämättä kerkeä tutkimaan, puhumattakaan siitä että kaikki bookkerit tuskin kerkeävät kaikkia kohteita avaamaan ennen aika-ajojen alkua. Eli todennäköisesti aika-ajobetsit tulee perjantaisin tai lauantaiaamuisin. Muutamia poikkeuksia toki on, esimerkiksi juuri Australia jossa aloitusajat ovat eurooppalaiseen aikatauluun nähden poikkeuksellisia.

 

Pidemmittä puheitta, aloitetaan muutamilla hedarikohteilla.

 

Australia Aika-ajot

 

PV: Ricciardo - Hülkenberg | Hülkenberg | 1,85 (Unibet)

  • Perusteluita lauantain vihjeosiossa.

 

Kubica - Russell | Russell | 1,83 (Betway)

  • Williamsin Robert Kubica vastaan George Russell. Williams-tallin jäsentenvälinen taistelu tulee vääjäämättä olemaan jumbosijoista 19. ja 20. - sen verran huono Williams-auto on. Kubica oli ensimmäisessä harjoituksessa nopeampi, mutta toisessa sessiossa Russell oli nopeampi, kun pehmeät renkaat laitettiin alle ja tehtiin aika-ajosimulaatiota. Ero oli yli kaksi kymmenystä Russellin eduksi, mikä on aika paljon Formula 1:sten maailmassa. Toki aika-ajossa voi käydä mitä vain, koska molemmat kuskit ovat tavallaan tulokaskuljettajia, mutta luotan tässä Russellin parempaan potentiaaliin ja harjoituksissa nähtyyn tulokseen.

 

Grosjean - Magnussen | Grosjean | 2,00 (bet365)

  • Haasin Romain Grosjean vastaan Kevin Magnussen. Haas-tallissa käydään luultavasti yksi kauden tasaisimmista tallin sisäisistä kamppailuista, sillä molemmat tallin kuljettajat ovat päteviä ja kokeneita kuskeja. Rautalangasta väännettynä Grosjean on hitusen parempi aika-ajaja, kun taas Magnussen on tasaisempi kuljettaja sunnuntaisin. Tätä ajatusmallia tukee viime kauden tilastot, jossa Grosjean voitti aika-ajot lukemin 11-8, mutta Magnussen oli MM-pisteissä lopulta edellä. Toisissa harjoituksissa Grosjean oli aika-ajosimulaatiovedoissa Magnussenia nopeampi vajaan kahden kymmenyksen erolla, mikä mielestäni vastaa aika hyvin parin välistä vauhtieroa yksittäisellä kierroksella aika-ajo-olosuhteissa.
  • Tykkäys 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nehän napsui hienosti. Hülkenberg-osuman voi tavallaan laskea hieman onnekkaaksi, sillä eroa hänen ja Ricciardon välille jäi vain 0.008 sekuntia. Mutta kaikki toki lasketaan, toivotaan itse kilpailusta yhtä hyvää tulosta.

 

PV: Bottas - Vettel | Bottas | 1,80 (Coolbet)

  • Tuttuun tapaan perustelut sunnuntain vihjeosiossa.

 

Grosjean - Magnussen | Grosjean | 1,80 (bet365)

  • Haasin Romain Grosjean vastaan Kevin Magnussen. Tätä otettiin jo aika-ajoon kiinni, enkä näe syytä miksi paremmasta lähtöpaikasta lähtevä Grosjean ei olisi ennakkosuosikki olemaan myös kilpailussa Magnussenia edellä. Grosjean on ollut läpi viikonlopun Magnussenia noin reilun sekunnin kymmenyksen nopeampi eikä ranskalaiskuskille ajoittain tyypillistä turhautumista olla lainkaan nähty. Lähtö toki tässä ratkaisee aika paljon, mutta sen onnistuessa Grosjean voittaa tämän hedarin hyvin todennäköisesti.

 

Ricciardo - Hülkenberg | Hülkenberg | 2,10 (bet365)

  • Renaultin Daniel Ricciardo vastaan Nico Hülkenberg. Tämäkin otetaan aika-ajotulosten perusteella mukaan peleihin uudestaan. Hülkenberg tosiaan lähtee Ricciardon edestä liikkeelle ja hän on ollut läpi viikonlopun hiuksenkarvan verran tallikaveriaan nopeampi melkein jokaisessa sessiossa. Ricciardo on toki kova luu kilpailutilanteissa, mikä on ehkä syy sille, miksi hänet on asetettu näinkin selväksi ennakkosuosikiksi, mutta mielestäni tässä mennään edelleen tasabookilla ja Hülkenbergin paremmalle sijoitukselle tarjottu kerroin on maistuva.

 

To be Classified - George Russell | Yes | 1,72 (bet365)

  • Tässä kohteessa vaaditaan Williams-kuski George Russellin maaliinpääsyä. Russell on yksi tämän kauden tulokaskuskeista ja osallistuu sunnuntaina uransa ensimmäiseen F1-osakilpailuun, mutta hänen otteistaan on huokunut rauhallisuus läpi viikonlopun eikä hän ole tehnyt suuria ajovirheitä lainkaan. Ongelmana hänelle kuitenkin on se, että Williams on niin pahasti muita jäljessä vauhdin puolesta, että todennäköisesti hän joutuu ajelemaan yksin tai tallikaveri Robert Kubicaa vastaan suurimman osan kisasta. Maaliinpääsyä puoltaa siis se, että Russell tuskin näkee paljon toimintaa kilpailussa ja säästyy siten mahdollisilta vahingoilta kilpailutilanteissa. Lisäksi Williamsin autot ovat karmean huonosta vauhdista huolimatta olleet luotettavia viime kausina, joten tekniseen murheeseen tuskin brittikuskin kilpailu päättyy. Näin ollen lähdöstä selviämällä ja omaa kisaa toteuttamalla en näe syytä, miksi Russell ei voisi päästä maaliin asti. 

 

Both Cars Points Finish - Red Bull | Yes | 2,00 (bet365)

  • Tässä kohteessa pitää saada molemmat Red Bull-kuskit Max Verstappen ja Pierre Gasly pistesijoituksille. Verstappen on tähän tehtävään lähes seinävarma, sillä hän lähtee 4. lähtöruudusta, mutta Gasly lähtee vasta 17. lähtöruudusta tallinsa aika-ajossa tekemän virhearvion jälkeen. Gaslylla on siis työmaa edessään, mutta hänen onnekseen Red Bull on osoittanut päteväksi vehkeeksi tälläkin kaudella ja todennäköisesti kisavauhdissa Red Bull pääsee loistamaan entistä paremmin. Vauhdin puolesta uskon siis sekä Verstappenin että Gaslyn yltävän pisteille, mutta kenties suurin uhka tälle kohteelle on Hondan moottorit, joita Red Bull käyttää tällä kaudella ensimmäistä kertaa. Testien perusteella Hondan myllyt vaikuttaisivat kuitenkin luotettavilta, joten kaiken muun tekniikan pelatesssa ja kuskien maaliin päästessä molemmat kuljettajat ovat todennäköisesti pisteillä.
  • Tykkäys 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan mahtava kisa Valtterilta! En muista milloin viimeksi suomalaiskuljettaja olisi suorastaan dominoinut kilpailutapahtumia sellaisilla isännän otteilla mitä Bottas tänään esitti. Myös betsien osalta saatiin kausi ihan mukavasti käyntiin. Eihän tässä malta seuraavaa kisaa odottaa, mahtava kausi tulossa :torille:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Kirjaudu seurataksesi  

×
×
  • Create New...