Jump to content
  • kierrätysvapaita ilmaiskierroksia.png

Veikkaus korottaa peliensä ikärajan 18 ikävuoteen

Recommended Posts

.. Kesäkuun alusta lähtien. MItäs porukka mieltä tästä? Veikka ilmeisesti ennakoi arpajaislain muutosta, johon tämä ikärajamuutos myös kirjataan.

"

Kaikkien Veikkauksen pelien ikäraja nousee kesäkuun alussa 18 vuoteen. Tähän asti 18 vuoden ikäraja on ollut käytössä vain internet- ja mobiilipelaamisessa. Myyntipaikoissa pelien ikäraja on ollut 15 vuotta.

Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan uusi arpajaislaki, johon kaikille rahapeleille on tulossa 18 vuoden ikäraja. Veikkauksen viestintäjohtajan Ilkka Juvan mukaan Veikkaus haluaa valmistautua uuden lain voimaantuloon jo ennakkoon ottamalla 18 vuoden ikärajan käyttöön kesäkuun alussa.

Veikkauksen pelejä ovat muun muassa Lotto, Viking Lotto, Keno ja raaputusarvat.

Juvan mukaan nykyisessä lainsäädännössä ei määritellä Veikkauksen peleille minkäänlaista ikärajaa. Veikkaus on kuitenkin itse määritellyt ikärajaksi 15 vuotta.

Raha-automaattiyhdistys ei sen sijaan ole nostamassa peliautomaattiensa ikärajaa ennen uuden lain voimaan tuloa. RAY:n raha-automaattien ikäraja on tällä hetkellä 15 vuotta."

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/ ... 23355.html

Varmaan sinäänsä ihan paikallaan oleva uudistus, mutta potuttaa tietysti nuoria vedonlyönnin harrastajia - mikseipä lottoajiakin :lol:

Voi tietty johtaa jonkinsortin (nuorten) kansalaisten ylläpitämiin yksityisiin "veikkauspalveluihin"?

Ja tuskin muutos toteutuu varsinkaan pienemmillä paikkakunnilla tehokkaasti - ainakaan kovin nopeasti.

Tietysti nuorten keskuudessa saattaa syntyä samanlainen "välitysjärjestelmä" kuten tupakan ja alkoholin hankkimiselle nykyään on olemassa... Saas nähä! Mielipiteitä!

EDIT: Uusi termi rikoslakiin - vedonlyönnin välittäminen alaikäiselle? :lol:

Ja tuskin muutos toteutuu varsinkaan pienemmillä paikkakunnilla tehokkaasti - ainakaan kovin nopeasti.

Itse olen pienellä paikkakunnalla ABC:llä töissä ja kyllä meillä ainakin noudatetaan ikärajoja. Kun toi ikäraja tulee voimaan niin sitä myös noudatetaan, koska jos näitä ei noudata voi toimipaikka menettää veikkaustuotteiden myynti oikeudet

Esim. jos RAY:n tarkastaja/toimihenkilö yllättää jonkun alle 15-vuotiaan pelaamasta konetta, voidaan pelikoneet viedä pois ja sakot kaupanpäälle.

Tottakai potuttaa, ei voi tehdä vetoja lapuille, mutta itse teen sillointällöin äitin veikkaus.fi:n tililtä, eli saattaapi olla, että tulee olemaan suuressa käytössä sitten tuo tili, jos on hirveän tarkkaa tuo ikäraja... Itsekin olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin...

Itse olen pienellä paikkakunnalla ABC:llä töissä ja kyllä meillä ainakin noudatetaan ikärajoja. Kun toi ikäraja tulee voimaan niin sitä myös noudatetaan, koska jos näitä ei noudata voi toimipaikka menettää veikkaustuotteiden myynti oikeudet

Esim. jos RAY:n tarkastaja/toimihenkilö yllättää jonkun alle 15-vuotiaan pelaamasta konetta, voidaan pelikoneet viedä pois ja sakot kaupanpäälle.

Aaa, kiitos infosta! Onko teillä erillinen veikkauspiste vai tapahtuuko pelien yms. vastaanottaminen muun kassatoiminnan ohessa? Pelikoneiden valvonta on kyllä näin sivullisen silmillä katsottuna tehostunut paljon viime vuosina (kauko-ohjauksella sammutettavat pelikoneet)

Myönnän, taisin aika räikeästikkin yleistää :oops: Riippuu varmaan sääntöjen noudattaminen paikkakunnasta ja siitä, onko toimipiste ketjun (ABC yms) osa, vaiko yksityinen, ja onko erillistä veikkauspistettä vai ei, ja ehkä ihan ruohonjuuritasolla voi olla myyjästä/asiamiehestä kiinni (kuvittelisin että erillisellä veikkauspisteellä tarkastetaan vielä herkemmin paperit - voitko valottaa tätä?).

Mietityttää varsinkin rajatapauksien kohtalo. Esim. 17-vuotiaat nuoret jotka haluaisivat heittää pari lottoriviä sisään per viikko - ei voida ongelmapelaamisesta puhua! Harmillinen muutos siinä mielessä.

AIVAN varmaa on myös se, että tämä kiihdyttää alaikäisten siirtymistä ulkomaisille pelipalveluille. Itse tunnen parikin kaveria, jotka onnistuneesti pelaavat ulkolaisilla vedonlyönti/pokeritoimistoilla.

Itse olen aina pitänyt 15 vuoden ikärajaa pelaamiselle - ja sitä, että pelaaminen on anonyymia pelaajalle ainakin vielä Veikkauksen toimipisteissä - mukavana piirteenä Suomessa - ei tule muita maita mieleen jossa moiseen olisi mahdollisuus :) Asiaa mietittäessä on varmaan keskitytty liikaa ongelmapelaajiin - entäs ne nuoret, jotka pelaavat kohtuudella ja järkevästi? Vedonlyönti kehittää matemaattista ajattelua, ja on muutenkin oikein hyvää aivojumppaa parhaimmillaan.

Tiedän kyllä myös niitä ongelmapelaajanuoria, joilla opintotuetkin menevät eri peleihin :roll:

Ehkä ikärajoja tehokkaampaa olis lisätä tietoisuutta vedonlyönnistä nuorten kesken? "Veikkausvalistus" :lol:

Aaa, kiitos infosta! Onko teillä erillinen veikkauspiste vai tapahtuuko pelien yms. vastaanottaminen muun kassatoiminnan ohessa? Pelikoneiden valvonta on kyllä näin sivullisen silmillä katsottuna tehostunut paljon viime vuosina (kauko-ohjauksella sammutettavat pelikoneet)

Myönnän, taisin aika räikeästikkin yleistää :oops: Riippuu varmaan sääntöjen noudattaminen paikkakunnasta ja siitä, onko toimipiste ketjun (ABC yms) osa, vaiko yksityinen, ja onko erillistä veikkauspistettä vai ei, ja ehkä ihan ruohonjuuritasolla voi olla myyjästä/asiamiehestä kiinni (kuvittelisin että erillisellä veikkauspisteellä tarkastetaan vielä herkemmin paperit - voitko valottaa tätä?).

Mietityttää varsinkin rajatapauksien kohtalo. Esim. 17-vuotiaat nuoret jotka haluaisivat heittää pari lottoriviä sisään per viikko - ei voida ongelmapelaamisesta puhua! Harmillinen muutos siinä mielessä.

AIVAN varmaa on myös se, että tämä kiihdyttää alaikäisten siirtymistä ulkomaisille pelipalveluille. Itse tunnen parikin kaveria, jotka onnistuneesti pelaavat ulkolaisilla vedonlyönti/pokeritoimistoilla.

Itse olen aina pitänyt 15 vuoden ikärajaa pelaamiselle - ja sitä, että pelaaminen on anonyymia pelaajalle ainakin vielä Veikkauksen toimipisteissä - mukavana piirteenä Suomessa - ei tule muita maita mieleen jossa moiseen olisi mahdollisuus :) Asiaa mietittäessä on varmaan keskitytty liikaa ongelmapelaajiin - entäs ne nuoret, jotka pelaavat kohtuudella ja järkevästi? Vedonlyönti kehittää matemaattista ajattelua, ja on muutenkin oikein hyvää aivojumppaa parhaimmillaan.

Tiedän kyllä myös niitä ongelmapelaajanuoria, joilla opintotuetkin menevät eri peleihin :roll:

Ehkä ikärajoja tehokkaampaa olis lisätä tietoisuutta vedonlyönnistä nuorten kesken? "Veikkausvalistus" :lol:

Muun kassatoiminnan ohessa tapahtuu veikkausten vastaan ottaminen. Sääntöjen noudattamiseen, en usko paikkakunnan juurikaan vaikuttavan, vaan henkilön välinpitämättömyys, joka pelit vastaan ottaa. Erillisestä veikkauspisteestä ei ole kokemusta, mutta luulisi sellaisessa ikärajavalvonnan olevan tiukempaa.

Minun mielestä suurempi peliongelma on pelikoneissa, koska niitä ei ole niin helppoa valvoa kuin veikkauksen tuotteita. Onhan se mahtavaa, kun pääsee tekemään jotain kiellettyä ja näkee mitä muut reagoivat, uskallan(ko) väittää vastaan.

Tee tili osallistuaksesi keskusteluun

Sinun täytyy olla jäsen jos haluat kommentoida

Tee tili

Rekisteröi uusi tili. Se on helppoa!

Tee tili

Kirjaudu

Onko sinulla jo tili? Kirjaudu tästä.

Kirjaudu nyt
  • Uusimmat viestit

• Miten Nurnberg on pelannut?  Darmstad eri ottelussa.   
    • Tennis ITF Astana naiset nelinpeli klo 11:00 Im/Kim - Arystanbekova/Dyussebay Pelivalinta: Im/Kim Kerroin: 1,72 Bet365 Molemmat parit ovat pelanneet hienoa kautta. Im/Kim parin tilastot kovilta kentiltä tältä kaudelta 29/4, kun taas Arystanbekova/Dyussebayn tilastot 25/2. Ei siis ihme että juuri nämä parit kohtaavat finaalissa. Kazakstanilaisten voitot tulleet pääosin kotimaan/Turkin turnauksista, joiden taso on ollut melko heikkoa. Im/Kim pari pärjännyt hyvin Aasian turnauksissa, joissa mielestäni taso on kovempi. Tästä syystä pidän Im/Kim paria suurempana suosikkina tähän otteluun.
    • 19:00 SJK - Gnistan Kummankaan hyökkäys ei ole mitenkään tasaisen varma, vaikka SJK iski juuri kolme maalia HJK:n verkkoon, eikä kumpikaan jengi ole luonut tasaiseen tahtiin laatupaikkoja, ja Gnistan pystyy pelaamaan tiiviisti ja nollaamaan hyökkäyksiä. alle 3 maalia @2,08 @pinnacle
    • Bundesliga 2 / Jalkapallo Saksa 1.FC Nurnberg - Dynamo Dresden 1.FC Nurnberg AH 0 @ 1.65 Pinnacle Alkaa 14:30 Kauden avausottelussaan viime kaudella kahdeksanneksi sijoittunut Nurnberg ja sijalle 11. päätynyt Dynamo Dresden. Darmstadt voitti kahdeksan viimeisestä kolmestatoista sarjassa pelatusta kotiottelustaan kolmen noista päätyttyä tasuriin. Dynamo Dresden onnistui voittamaan ainoastaan yhden viimeisestä seitsemästä sarjassa pelatusta vierasmatsistaan.
    • Bundesliga 2 / Jalkapallo Saksa Darmstadt - Holstein Kiel Darmstadt Draw No Bet @ 1.65 William Hill Alkaa 14:00 Kauden avausottelussaan viime kaudella viidenneksi sijoittunut Darmstadt ja sijalle 12. päätynyt Holstein Kiel. Darmstadt voitti yhdeksän viimeisestä viidestätoista kotiottelustaan neljän noista päätyttyä pistejakoon. Joukkue voitti neljä joukkueiden viimeisestä seitsemästä keskinäisestä kohtaamisesta kolmen noista päätyttyä tasuriin. Viimeisin kohtaaminen nähtiin maaliskuussa Darmstadtin voittaessa ottelun tuolloin maalein 2-0. 
  • Create New...